Hart- en vaatziekten

Afspraak met praktijkondersteuners VOOR HART- EN VAATZIEKTEN

Voor wie is dit spreekuur?
Dit spreekuur is voor mensen met een verhoogd risico om een hart- en vaatziekte te krijgen of er aan te overlijden. Voorbeelden van hart- en vaatziekten zijn aandoeningen zoals een hartaanval, een beroerte, een TIA of etalagebenen. Risico verhogende factoren om een hart- en vaatziekte te krijgen zijn bijvoorbeeld een verhoogde bloeddruk, een verhoogd cholesterol, roken, overgewicht, ongezonde voeding en te weinig beweging.

Handige websites
Meer informatie over hart- en vaatziekten:

www.thuisarts.nl/risico-hart-en-vaatziekten-verlagen
hartstichting.nl
hartenvaatgroep.nl

Tijdens de controle worden alle risicofactoren voor hart- en vaatziekten besproken door middel van vragen, metingen en de laboratoriumuitslagen. Hierbij wordt gekeken wat er gedaan kan worden om uw risico op hart en vaatziekten te verminderen.

Uw manier van leven heeft invloed op uw risico op hart- en vaatziekten. Zo kan stoppen met roken, meer bewegen en gezonde voeding uw risico verlagen. U kan zelf beoordelen, samen met de praktijkondersteuner, wat u nog kan doen om het risico te verlagen.

Blijft het risico, ondanks het aanpassen van uw leefstijl, verhoogd dan kan het soms nodig zijn om met medicatie te starten. Het gaat dan om bloeddruk- en/of cholesterolverlagers. Als u al een hart- of vaatziekte in het verleden heeft doorgemaakt gebruikt u vaak al een aantal medicijnen zoals bloedverdunners, bloeddruk- en cholesterolverlagers. Tijdens de controle wordt ook uw medicatie besproken.

Dit spreekuur kan heel goed via een beeld-bel-afspraak plaatsvinden! Kijk bij SPREEKUREN onder KAN IK OOK EEN BEELD-BEL-AFSPRAAK MAKEN voor meer info.

• Minimaal een week voor de afspraak gaat u naar het huisartsenlaboratorium voor bloed- en evt. urineonderzoek.
  • Indien uw een beeld-bel-afspraak heeft dan is het belangrijk dat u thuis uw bloeddruk meet én uw lengte en gewicht noteert. Klik hier voor instructies hoe de bloeddruk op een juiste wijze zelf te meten. U heeft bloeddrukmeter nodig met een band voor de bovenarm.
  • U kunt vooraf alvast uw vragen of bespreekpunten noteren.

Patiënten met een verhoogd risico om een hart- en vaatziekten te krijgen komen 1 keer per jaar op het spreekuur bij de praktijkondersteuner. We willen u vragen hiervoor zelf aan het begin van uw geboortemaand contact op te nemen met de praktijk. U krijgt hiervoor in principe geen oproep. Soms is het nodig om vaker gecontroleerd te worden.